Wednesday, November 4, 2009

hAti sE0ranG pEReMPuan~

“ Jes, where have u been? Its getting late..” Jeslina membaca sepintas lalu sms yang di terima dari suaminya. Sekilas memandang jam piere cardin pemberian suaminya di tangan, 8.30 pm. ‘ahh, cepatnya masa berlalu..’ Jeslina mengomel. Kerja2 masih lagi menimbun di atas meja. Lalu sms di biarkan sepi, beralih kepada fail2 di meja yang bertimbun.

* * *

Pintu bilik di buka perlahan. “ asal lambat sangat u balik ni?”

terus telinga Jeslina di sajikan dengan soalan wajib itu. ‘ alaa..tak tido lagi laki aku nii…’ Jes mengomel sendiri.

“ err, sorry sayang, i tadi banyak sangat keje, dateline kan dah dekat.tak perasan dah lambat tadi.lagipun ramai staff yang stay, tu yang tak sedar tu. Sorry..”

Jeslina buat muka kesian memandang wajah suaminya yang mencuka, tahu sangat peel suaminya yang mudah lembut bila di pujuk. ‘ ala, pujuk jela Jes, tak luak pun..’ ngomel Jeslina dalam hati, memujuk juga rajuk hati yang kepenatan di sambut wajah mencuka sang suami..Aik?? suami yang sambut? Bukan sepatutnya isteri ke......

* * *

“ itu la, i rasa lonely sangat2 kat rumah. My wife lately selalu sangat balik lambat dari office. I realy2 miss her so much! But she never care about my feeling anymore. What she always do is being home late and say sorry. Hah! I fed up betul..ahh” keluhan shidi terluah di akhir bicara. Bagaikan segala beban seakan berlalu pabila segala kata terluah sebentar tadi. Wanita di hadapan nya sekadar tersenyum. Mula memancing harap. Perlahan tangan shidi di capai, diusap mesra. Shidi tersentak, namun seketika lalu membiarkan Sabrina memainkan peranan.

“ sabar la, u pun tau kan dia dah kerja besar sekarang, dah rezeki dia sampai dulu..apa nak buat. I pun kesian tengok u, mesti dia pandang rendah kat u kan. Yela, kerja pun tak tetap lagi.ehem, sorry la i nak cakap ek..nak compare dengan gaji dia yang dah jadi manager tu, memang..haii..tak tau la i nak cakap. perempuan ni selalu nya macam tu la, baru kerja lebih sikit mula la hilang hormat kat suami. Kesian u, kalau i la dapat suami baik dan handsome macam u ni..rugi la i nak layan u macam dia layan u sekarang...” macam Joyah lagaknya Sabrina berceloteh. Tersedar diri nya terlebih bicara saat terpandang wajah shidi yang merona merah.

“ erm, takde la, i rasa je. Tapi I kenal Jes tu, I rasa dia tak macam tu kot..” tersenyum kambing Sabrina menambah. Sabrina tahu di saat2 genting seperti inilah peluang terbuka untuknya menambat hati Shidi, lelaki yang berjaya menambat hatinya sejak di university lagi, namun baginya kasih itu telah di rampas oleh Jeslina, sahabat baik nya sendiri. Salahnya cuma satu, tidak di luahkan rasa cintanya pada Shidi, menyebabkan lelaki itu selama ini tidak pernah tahu rasa hatinya.

“ xpe la Sab, ade betul nya cakap u tu. Hmm, dah la. I nak release tension kat luar, jom temankan i..” pantas tangan gagah shidi memaut pinggang Sabrina menuju ke kereta. Terlupa seketika kerinduan pada sang isteri.

* * *

Jeslina mengerling jam di tangan, dah hampir ke pukul 9 malam. Lauk pauk segar yang baru di belinya di pasar sebentar tadi di kilas, Jeslina mengeluh hampa. Baru tadi dia berniat untuk memasak lauk kegemaran suaminya di rumah, memandangkan dia tahu hati suaminya sedikit tercalar dengan kesibukan diri nya selama ini. ‘ hai..tunjuk perasaan nampak..tau la aku dah lama tak pegi servis ko, jangan la time2 ni ko nak balas dendam kereta oii..confirm membebel lagi laki aku ni karang.’ bebel Jeslina seorang diri. Pantas telefon bimbit dicapai, belum pun sempat talian bersambung ke no telefon suaminya, sebuah kereta berhenti di sebelah. ‘ ah, Haikal..’ Jeslina tersenyum lebar kepada lelaki yang baru keluar dari kereta di sebelah nya.

“ hai, kenapa ni?”

“ saje, amik angin kat tepi2 jalan ni..” Jeslina buat muka seposen, lantas masing2 ketawa.

“ kereta I rosak la Kal, buat hal pulak memalam ni..” dalam sisa2 ketawa yang berbaki, Jeslina berterus terang. Haikal yang sedari tadi membelek2 keadaan kereta menoleh,

“ I tau, dari jauh lagi I dah Nampak u. tu lah, selalu lagi balik lewat malam, nasib baik terserempak dengan I, kalau perompak ke perogol, tak ke buat kenduri diorang. Haha.im just kidding. Dah, u call mekanik sekarang, tinggalkan kereta u kat sana then I hantar u balik, come” Haikal menghulurkan bantuan. Tanpa membuang masa Jeslina terus melamar pertolongan Haikal.

‘ ahh,memang dah lambat pun, terima je lah..’

Dari jauh Jeslina dapat lihat ruang tamu rumahnya masih bercahaya.

“ aii, husband dah tunggu tu..” usik Haikal. Jeslina tersenyum.

“ habis la I kena bambu lepas ni..” Jeslina sekadar membalas usikan Haikal, namun di hati terpalit juga rasa tidak selesa.

“ ok, thanks ya Haikal, i owe u today, next time u claim ek, hehe. Jom la masuk dulu jumpa my husband.” Jeslina sekadar mempelawa, namun berdoa agar Haikal menolak.

“ erm, takpe la Jes, dah lambat ni pun. Just kirim salam dengan your husband.”

Haikal menolak lembut. Jeslina tersenyum lega, melambai ke arah Haikal dan melangkah masuk ke rumah.

Shidi memandang Jeslina dengan sorotan mata yang tajam. Baru sebentar tadi dia melihat dengan jelas isterinya itu berborak manja dengan seorang lelaki di dalam kereta depan rumahnya. Hati lelakinya tercabar, naluri rasa seorang suami yang di rasuk rasa cemburu meluap2.

“ bukan main mesra lagi..”

Sinis senyuman Shidi. Tanpa sebarang rasa curiga, seperti biasa Jeslina mengucup mesra tangan sang suami. Namun mesranya bagaikan tidak di sambut. Jeslina sabarkan hati.

“ kereta i rosak tadi kat tepi jalan, nak call u tapi tetiba terserempak ngan my office mate, Haikal. Dia yang hantar I balik tadi, my car I tinggal kat workshop. Esok boleh ambik kot..sorry tau I balik lambat lagi tonight, but seriously I tak sengaja, I da betolak awal tadi dari office nak balik awal jumpa u..”

Jeslina buat muka kesian lagi sekali, mengharapkan sang suami mengerti.

“ dah seminggu u balik lambat macam ni Jes, mula2 balik lambat, lepas tu jantan pulak yang hantar. Lepas ni apa? Terus tak balik langsung? Hah? Mana rasa tanggungjawab u kat I sekarang ni? Mana rasa hormat u?mentang2 la u dah kerja besar, dah jadi bos, ape? U ingat i kat rumah ni I kuli u ke hah??!” shidi meluah kan rasa yang terbuku di hati. Jeslina kaget. Tak menyangka suami yang di cintai nya menuduh dia sedemikian rupa.

“ i…”

Jeslina kehilangan kata2. tercalar rasa hati dengan tuduhan suami sebentar tadi. Mata seakan berkaca. Jeslina menunggu pujukan sang suami, mengharap agar Shidi menarik balik kata2nya sebentar tadi, namun,melihat wajah suaminya yang masih lagi tegang, air matanya mengalir laju. Sunguh, Jeslina tak pernah menduga hingga ke situ hati suaminya terluka.

“ shidi, i mintak maaf. Tapi i tak sengaja. Kebetulan bulan ni kerja i banyak sangat, u kan tau i baru di naik kan pangkat, so i tak boleh buat kerja sambil lewa. Projek ni projek besar. Hari ni alhamdulillah semua nya dah settle, i balik awal tadi tapi nak buat macam mana kereta i tetiba rosak. Tak kan u tak boleh faham. Sampai hati u tuduh i macam tu. Tak cukup hormat ke lagi I dekat u selama ni..i sayang kan u..”

tersekat2 Jeslina menuturkan bicara mengharapkan simpati sang suami. Shidi tersenyum sumbing.

“ hormat?? Ni u panggil hormat? Kalau dengan balik lewat tetiap hari ni u panggil hormat, dengan abaikan makan minum suami kat rumah sampai berminggu2 ni u cakap hormat, kalau dengan keluar dengan lelaki lain sampai berhantar kat depan rumah ni u kira hormat...heh, u memang layak la menang anugerah isteri mithali maulidur rasul ni nanti..” Shidi memerli pedas. Jeslina benar2 rasa terpukul. Tidak menyangka pengorbanan nya selama ini di salah erti.

* * *

Wajah Jeslina sugul. Sudah seminggu dia dan suami semakin dingin. Walaupun hati sendiri belum lagi terpujuk dengan kata2 pedas Rashidi malam itu, namun Jeslina cuba melupakannya dan mencuba membaiki keadaan. Sedar ada juga salahnya bila dia sendiri yang terlalu sibuk kebelakangan ini, mengabaikan sang suami. Kerana itu Jeslina menolak tepi rasa kecil hati nya dan melayan Rashidi sebaik mungkin. Namun mungkin rajuk hati suaminya belum lagi terpujuk, lantas segala tingkah Jeslina sudah tidak lagi di hargai suami. Malah rashidi juga sudah sering pulang lewat malam, bila bertembung di dalam rumah pun Shidi hanya membisu, seakan2 kehadiran Jeslina sudah tidak di perlukan.

‘beep..’

handfone Shidi berbunyi perlahan. Jeslina memandang Shidi yang tersenyum lebar membaca sms yang baru di terima..

“ i nak keluar sekejap.”

Tanpa menunggu jawapan Jeslina, Rashidi terus bangun menuju ke bilik, beberapa minit kemudian turun semula dengan berpakaian segak mencapai kunci kereta dan berlalu. Langsung tidak menjeling Jeslina di ruang tamu yang termangu. Jeslina kecewa. Terasa diri begitu kerdil di rumah sendiri.

‘ ahh, besar sangat kah salah ku sampai Shidi berkelakuan sedemikian rupa..?’ Jeslina menahan tangis.

Kereta Peugeot Rashidi di pandu laju. Di mata cuma terbayang lenggok Sabrina yang bakal menemaninya sepanjang malam. Entah kenapa akhir2 ini hanya wajah Sabrina yang terbayang di mata nya, menggantikan wajah Jeslina isteri yang dulu nya amat di sayangi. Pernah terlintas di hati nya, akan Sabrina yang sanggup mengkhianati sahabat baik nya sendiri, menggoda dan memujuk rayu nya sehinga dia sendiri goyah, namun bila dia sendiri yang senang dengan kehadiran Sabrina di sisi, mengubati kerinduannya pada sang isteri satu masa lalu, lantas segala rasa curiga di tolak tepi. Shidi makin seronok di buai keindahan dosa, mengabaikan tanggungjawab seorang suami yang dulu nya dia damba dari seorang isteri.

* * *

Dengan mata yang bengkak Jeslina melangkah malas ke pejabat. Wajahnya sugul, namun langsung tidak di kisahkan olehnya. Penampilan diri yang dulunya amat di titik beratkan olehnya semakin terabai. Kepala semakin berserabut dengan masalah suami.

‘ ahh, kalau masalah begini sahaja aku sudah tak mampu untuk atasinya, bagaimana pula dengan masalah besar yang lain? Be professional Jes, be strong!!’

Jeslina memujuk hati. Nafas di tarik dalam2 mengimbangi rasa pedih di hati. Lantas kerja2 yang menanti di belek satu persatu, semakin alpa dengan kerja yang bertimbun dan...masalah yang bersarang sebentar tadi semakin berlalu.

“ Jes, dah pukul 1 ni, jom pegi lunch” tersembul wajah Suraya di depan pintu.

“ oo itik kau meletup!!”

Jeslina melatah. Pen di tangan terlepas tergolek2 jatuh kebawah meja.

“ hisy ko ni Sue, tak reti ketuk pintu dulu ke?? Terkejut aku tau! Ish..hilang ciri2 keperempuanan aku.” Jeslina sempat berseloroh. Suraya masih lagi menahan tawa, sampai berair mata.

“ ko ni Jes, muda2 lagi dah melatah,haii.. dah pukul 1pm la beb, jom g lunch. Haikal pun ada sama, dia suruh ajak kau sekali. Dari tadi haa kitorang tengok kau tekun je pandang komputer tak begerak2, kot dah tersampuk dengan jin tadi.hehe” dalam ketawa yang masih bersisa Suraya mula membebel. Jeslina memandang jam di tangan. 1.10pm.

“ hai, baru je aku rasa aku masuk office ni, dah pukul 1. tu la, bila xde orang macam kau ni nak kacau aku, cepat la sikit aku buat keje..sampai tak sedar masa dah berlalu,hehe” Jeslina tersengih.

“ dah la, jom cepat kte g makan, aku dah lapar ni..!!”

melihatkan muka Suraya yang tidak puas hati dengan kenyataan nya sebentar tadi Jeslina cepat2 memotong cakap. Sengaja mahu menyakitkan lagi hati Suraya bila dia tak di benarkan membela diri. Belum pun sempat Suraya membuka mulut, lagu tattoo nyanyian Jordin Spark dari handfone nya tiba2 menjerit, Suraya yang mencuka sebentar tadi mula tersengih, “ Haikal” tanpa di soal Suraya memberitahu.

“ ye ye, kitorang on the way la ni..”

pantas Suraya menarik tangan Jeslina menuju ke parking di mana Haikal sudah menanti lama.

“ jauhnya kita cari makan hari ni Kal,mana kau nak bawak kitorang ni ha?ala, lampu merah pulak, ko langgar je la Haikal, kecemasan dah ni, aku dah lapar gile ni...”

Suraya mula membebel bila perutnya mula berdondang sayang. Haikal dan Jeslina masing2 ketawa dengan sikap Suraya yang sememangnya kuat makan itu.

“ eh, tu bukan Shidi ke Jes? Dia ngan sape tu?”

Suara Suraya mengejutkan lamunan Jeslina. Jeslina lantas berpaling, wajahnya terus merona merah. Malu! Suaminya bersama seorang perempuan sedang bercumbu mesra di dalam kereta. Tiba2 perempuan itu berpaling,

“ Sabrina!”

Terlontar nama yang cukup di kenali nya selama ini, sahabat baik nya satu masa dahulu. Dari jauh Jeslina dapat melihat dengan jelas kecurangan dua insan yang amat dikenalinya itu. Air jernih mula menghambur keluar dari mata Jeslina, laju dan mencurah2. mujurlah kereta Suraya yang di naikinya bercermin gelap, menutup kecurangan suaminya yang menganggap dia seorang isteri yang tidak tahu apa2.

“ sabar la Jes..mungkin ni salah faham je, kau balik nanti bincang la dengan Shidi elok2 ye..”

Suraya cuba tenangkan Jeslina, menyesal dengan ketelanjuran mulutnya sebentar tadi. Kalau lah mulutnya tidak selancang itu memberitahu sahabatnya sebentar tadi,tapi..baginya Jeslina juga perlu tahu. ‘ Ahh’ Suraya sudah mati akal. Haikal yang tidak tahu apa2 cuma terdiam. Namun, sudah cukup untuk Haikal membuat tafsiran bahawa lelaki di sebelah kereta mereka ini adalah suami Jeslina, sahabatnya. Haikal sekadar bersimpati.

* * *

Ruang pejabat kosong. Jeslina memerhatikan keindahan malam Kuala Lumpur dari tingkap pejabatnya. Indah dan mengasyik kan. Namun hati Jeslina bengkak dan bernanah, matanya sudah tidak putus2 mengalirkan mutiara halus, meratapi nasib dirinya. Jeslina berasa sunyi, rindu akan sang suami.

‘ ahh, mungkin rasa sunyi seperti inilah yang Shidi selalu rasakan bila aku tiada di sisi nya dahulu..’ hati Jeslina berbisik, terharu dan menyesal. Namun seketika cuma.

‘ sekurang-kurangnya aku tidak pernah curang. Ketiadaan aku cuma untuk mencari rezeki, bukan berbuat onar dengan lelaki lain!’ mata Jeslina berkaca lagi. Hatinya terlalu pedih dan terluka. Otak nya kacau membedakan rasa sayang yang teramat pada suami dengan rasa hampa kesetiaan nya ternoda. Di satu sudut, Jeslina benar2 sudah kehilangan percaya pada Rashidi, seakan2 membenci lelaki yang satu itu, namun jauh di sudut hati nya, Jeslina perlu mengakui bahawa dia sememangnya teramat sayang kan Rashidi.Jeslina terimbau saat2 percintaan mereka dahulu, sememangnya indah dan mengasyik kan. Terimbas saat Jeslina terlantar di hospital bila mana dia di sah kan kanser tahap pertama dahulu, Rashidi lah yang menjaga dan memberi sokongan yang padu kepadanya, sehingga lah dia di sah kan sembuh sepenuhnya dari penyakit berbahaya itu, semuanya kerana dorongan Rashidi. ‘ahh, kenapa cepat benar hati mu berubah sayang…salahku cuma satu, kenapa secepat itu aku di hukum sebegini rupa..mana kesetiaan mu dulu..’ hati Jeslina menangis lagi.

Jeslina masuk ke dalam rumah dengan hati yang membengkak. Sakit hati nya dengan sikap Rashidi dan Sabrina amat memedihkan. Bagaikan gunung berapi yang hanya menunggu masa memuntahkan lava sahaja rasa hati Jeslina waktu ini. Namun Jeslina menahan sabar, sengaja dia melepasi suaminya diruang tamu, memandang tajam ke arahnya. ‘Ahh, persetan!’ Jeslina tahu maksud sorotan tajam Rashidi, di kerlingnya jam di dinding. 12.30am. sudah terlalu lambat untuk seorang isteri pulang kerumah membiarkan suami sendirian seperti itu. Namun, Jeslina berlalu tidak seperti selalu memberi alasan itu dan ini. Rashidi rasa tercabar. Pantas di sambarnya tangan sang isteri lalu di pegang kejap. Jeslina hampir terdorong ke depan dengan tindakan Rashidi itu. Matanya membalas sorotan tajam mata Rashidi.

“ apa alasan u kali ni hah?”

Rashidi menyinga dengan tindakan sinis Jeslina sebentar tadi. Niat asalnya malam ini menunggu Jeslina pulang dan bermesra, sudah terlalu lama rasanya dia dan Jeslina seperti orang asing, hasratnya malam ini untuk berbaik2 dan melupakan pergaduhan lama, apatah lagi di lihatnya Jeslina sudah tidak lagi seperti dulu, makan pakainya selama ini tidak lagi terabai, malah pulangnya juga selalu bersambut. Hatinya agak terubat dengan kelakuan Jeslina kebelakangan ini. Walau pun dia tahu separuh hatinya juga sudah di isi dengan Sabrina, kekasih hati pengubat duka nya kala sepi. Tapi, baginya Jeslina masih lagi yang teratas. Dia masih sayangkan Jeslina! Tapi hari ini Jeslina buat hal lagi. Hatinya tiba2 terbakar.

“ i keluar makan dengan Haikal.” Jawab Jeslina tanpa ragu-ragu. Sengaja mahu menaikkan lagi api kemarahan Rashidi.

“ huh, jantan tu lagi! Apa? Dia tak tahu ke yang u ni isteri orang? Tak puas lagi ke u dengan i kat rumah ni sampai u gatal sangat cari jantan lain kat luar hah?”

suara Rashidi sudah menegking. Jeslina sedikit gerun dengan tindakan Rashidi sebentar tadi namun dia sudah nekad. Bukan sekali dua selepas kejadian dia terserempak Rashidi dan Sabrina di kereta hari itu, malah sudah berkali juga Jeslina ternampak dua merpati sejoli itu bermadu asmara dihadapan nya. Nasibnya baik kerana selama ini Rashidi belum pernah perasan akan kehadiran dia di antara mereka, namun rasanya Sabrina seakan tahu, namun sengaja menyakitkan lagi hati Jeslina dengan perangai jelik nya itu.

“ heh, kl ni bukan besar mana pun Shidi...” Jeslina tersenyum mengejek.

“ i keluar dengan Haikal bukan berdua, Suraya ada temankan kitorang. I balik lambat selama ni pun tempat i cuma di pejabat, bukan di disko atau club meloncat2 macam orang tua tak sedar diri!!” Jeslina menempelak keras. Rashidi rasa terpukul, namun masih lagi berlagak tidak faham.

“ hah, apa pulak tuduhan u sekarang? Nak cakap i pulak yang salah? Hey perempuan, u ingat sikit ye, u tu isteri orang. u tu yang patut sedar diri sikit.jangan nak jadi isteri nusyuz pulak tak ikut cakap suami!” Rashidi sedikit mengelabah. Tutur katanya juga sudah tak indah. Jeslina semakin tercabar. ‘ sudah lama aku lupakan panas baran aku ni Shidi..’ bisik Jeslina dalam hati. Dia semakin berang.

“ oo, isteri nusyuz? Habis tu apa pulak title kalau suami sendiri yang curang bermain cinta dengan kawan sendiri hah?dah tak cukup perempuan ke dalam dunia ni sampai betina sundal tu yang kau nak jadikan madu aku??!” Jeslina bersuara keras.

‘pangg!!!’

tersentak Jeslina dengan tindakan Rashidi. Tidak menyangka Rashidi bertindak sekasar itu hanya kerana perempuan yang merampas kebahagiaan rumah tangganya. Wajahnya terasa panas.

“ kenapa? Hati kau sakit aku hina kekasih hati kau? Hah?!”

Jeslina benar2 berang. Terlupa lelaki di hadapan nya kini adalah lelaki yang benar2 di cintainya satu masa dulu. Rashidi tergamam, menyesal dengan tindakan nya sebentar tadi. Dia cuba untuk menyentuh wajah Jeslina, ingin di peluk isteri kesayangannya memujuk, namun tangan Rashidi di tepis kuat.Jeslina terpandang pasu bunga berhias indah di depan meja, lantas diambil dan di campaknya ke dinding.pecah terburai. Kepedihan hati Jeslina benar2 sudah di puncak. Sudah lama dia mendiam kan diri, hari ini biarlah segalanya terburai.

“ u jangan ingat i ni isteri u u boleh buat ape pun!! Jangan sebab i ni seorang perempuan u boleh tuduh macam2! Hello, selama ni i busy i kerja macam nak mati untuk sape? Ade i habiskan duit i kat jantan lain?hah? selama ni u cemburu kan kerja i, kenapa? sebab gaji u lagi kecik? Sebab u tak mampu lagi nak hidup senang macam i? Hah? Ada ke selama ni i persoalkan? Ada ke selama ni i layan u macam kuli macam yang u tuduh i selama ni? Ada?? Sekurang-kurangnya dalam hati i ni tetap ada nama u, tetap sayangkan u. Tetap teringatkan u bila mana i kat luar tak di samping u..tapi u? Sanggup curang dengan isteri sendiri, curang dengan perempuan yang isteri u ni sendiri kenal!! I dah nampak semuanya Rashidi. Tak payah lah u nak tunjuk baik lagi kat dalam rumah ni..u yang sebenarnya dayus! Jangan nak tuduh i pulak yang nusyuz!!”

tajam kata2 Jeslina menusuk hati Rashidi. Dia benar2 terpempan. Kecil hatinya dengan kata2 Jeslina sebentar tadi namun Rashidi sedar, selama ini tidak pernah sekali pun Jeslina membelakanginya sebagai seorang suami, namun hanya kerana telahannya yang bukan2 mencemar rumah tangga yang di bina sekian lama. Rasa rendah dirinya selama ini pemusnah segala. Terasa terlalu berdosanya Rashidi mencurangi isterinya dengan sahabat baiknya sendiri. Terketar2 Rashidi cuba menyentuh tangan Jeslina namun tangan itu di tepis kuat. Dengan pantas Jeslina berlalu meninggalkan Rashidi sendiri.

* * *

Sabrina ralit memandang air terjun buatan dari laman rumahnya asyik. Terasa sejuk dan nyaman, namun otaknya ligat berfikir. Sudah lebih sebulan rajuk hati Jeslina pada Shidi, malah sepanjang tempoh itulah juga hanya nama Jeslina yang sering keluar dari bibir suami sahabat baiknya itu, lelaki pujaan nya. Sabrina hampa, dapat dia rasakan hati Shidi memang bukan untuknya. Dia hanya sekadar pelepas sepi, seperti biduk..yang akan berlalu saat kiambang mula bertaut. Hati Sabrina menangis. Baru sebentar tadi Rashidi menelefonnya mengadu rindukan Jeslina. Memang lumrah Rashidi mengadu nasib dengannya setelah sekian lama, memandangkan dia adalah kenalan suami isteri itu, namun Sabrina sendiri yang mengkhianatinya.

Sabrina sudah dapat mengagak semua ini bakal berlaku, sementelah lagi pernah sekali Sabrina perasankan kehadiran Jeslina bila mana Rashidi di sampingnya. Sengaja di jelik kan lagi sikap nya bila mengetahui Jeslina menjadi penonton dalam drama lakonannya, biar hati sahabatnya itu tercalar dan berdarah. Biar, Sabrina langsung tidak mahu peduli. Tapi hari ini setelah segala2nya seperti yang di ingini, Sabrina sendiri tidak tahu apa kata hatinya..

“ pengumuman kepada cik Sabrina Zainuddin, nombor pelajar 030960, sila datang ke dewan untuk menuntut beg taaruf anda..”

Sabrina tersentak. Terkocoh2 dia menuju ke dewan pelajar untuk mengambil kembali beg miliknya. Namun di hati sedikit terselit perasaan seram, mana kan tidak, sudah jelas sekali beg itu dia tinggalkan di dalam bilik yang baru di terimanya pagi tadi. Setibanya di bilik, Sabrina terpandangkan Jeslina, masing2 berbalas senyum. Cerita mula di kongsi sehinggalah kejadian seram yang baru Sabrina hadapi sebentar tadi, namun ketawa Jeslina meledak kuat. Rupa2nya Jeslina lah yang menyuruh adiknya menghantar beg tersebut ke dewan pelajar, sangkanya beg itu tertinggal oleh pemiliknya di bilik kerana tidak mengetahui pemiliknya adalah teman sebiliknya sendiri. Sejak dari itulah Sabrina dan Jeslina menjadi sahabat baik. Setiap langkah mereka sama. Malah Jeslina sering juga membawa Sabrina berkunjung ke rumahnya sementelah rumah Sabrina yang jauh dari tempat pengajian mereka.

Sabrina terkenangkan pertemuannya dengan Jeslina satu masa dulu. Tiba2 hati Sabrina bagaikan terpaut rasa rindu pada sahabatnya itu.

“ kau tak sihat ke Sab?”

“ ha’a, kepala aku sakit sangat Jes..”

Kepala Sabrina di sentuh. Panas. Dan.. Sabrina masih ingat juga saat itu, Jeslina sanggup untuk tidak ke kelas dan menemani nya di bilik, membeli dan menyuapkan nya makan. Air mata Sabrina mengalir. ‘ Jes, bersalahnya aku pada kau..’

* * *

Pintu pejabat di ketuk.

“ masuk”

Jeslina bersuara malas, masih tekun menyiapkan kertas kerja di hadapan.

“ Jes..”

Jeslina memangu kepala, suara di hadapan nya cukup di kenal.

“ Sabrina. Ada apa kau datang cari aku?”

Jeslina bersuara tenang. Sungguh, sejak kejadian malam itu, hatinya benar2 kosong, hilang segala rasa rindu dan sakit hati pada suami, mungkin juga boleh di katakan rasa cintanya juga telah hilang. Kerana itu pandangan nya juga pada wanita di hadapannya kini kosong. Tanpa dendam dan sakit hati. Juga tiada rasa rindu buat seorang sahabat.

“ Jes..look. aku tahu kau dah tahu apa yang dah berlaku. Aku datang ni nak mintak maaf. Shidi tak salah Jes, yang salahnya aku. Aku mengambil kesempatan atas kekeruhan hubungan kau dan dia, sebenarnya aku..aku memang dah lama suka kan Shidi..sejak di university lagi..sebab tu aku berdendam dengan kau, aku terlalu pentingkan diri sendiri, tapi aku dah menyesal Jes..aku mintak maaf..”

Jeslina sedikit tersentak dengan pengakuan jujur perempuan yang pernah menjadi sahabat baiknya itu. Sungguh, dia tidak menyangka bahawa sahabatnya sendiri menaruh hati kepada kekasihnya dahulu. ‘ahh, Sabrina, sampai hati kau’

“ untuk apa kau bagitahu aku semua ni Sab? Aku tak perlukan pengakuan jujur kau ni. Balik la, teruskan lakonan kau menggoda suami orang, dengan aku kau dah berjaya, pergi la lagi rosak kan rumah tangga orang lain.”

Tersenyum sinis Jeslina memandang Sabrina. Rasa benci nya meruap-ruap. Namun di sabarkan nya hati. Jeslina tidak mahu menjadi bodoh bertekak dengan perempuan murahan seperti Sabrina, sungguh tidak berbaloi.

“ Jes, please. Aku tahu kau berhak membenci aku, tapi jangan kerana ni kau menghukum Shidi. Aku tahu dia teramat sayangkan kau. Even bersama aku pun nama kau yang selalu di sebutnya. Aku tahu aku tak layak rampas tempat kau Jes, aku datang ni cuma nak baik kan keadaan. Terima la Rashidi balik, dia tak boleh hidup tanpa kau..”

Sabrina sudah menangis. Sungguh, dia terlalu inginkan dua sahabat nya itu kembali ceria. Biarlah dia yang berkorban. Sudah di rancangnya untuk kembali pulang ke kampung dan tinggal membantu ibunya di kampung, mahu terus lenyap dari hidup dua sahabat yang di cintainya selama ini. Namun sebelum itu, dia mahu bersihkan segala dosanya pada Jeslina, pada sahabat baiknya itu. Dia tak sanggup lagi melihat Rashidi yang saban hari tidak terurus dek di tinggalkan isteri. Rashidi benar2 putus harap.

“ pulang la Jes, Rashidi tunggu kau. Dia perlukan kau..”

Jeslina memandang keluar tingkap. Pedih hati mengingati kecurangan suami dan perempuan di hadapan nya kini,namun dia sendiri tidak dapat menolak kerinduan yang maha hebat untuk sang suami. Sudah hamper 2 bulan dia tidak pulang ke rumah. Dia tidak mampu lagi menipu diri. Jeslina terlalu rindukan Shidi!

“ kau tak perlu nak jadi orang tengah dalam hubungan kami Sabrina. Aku tak perlukan kau, kami tak perlukan kau!”

Hati Jeslina pedih. Ego menahan maruah diri. Ingin rasanya Jeslina menghalau parasit rumahtangganya kala itu tapi hati nya belum puas. Sekurang-kurangnya biar lah sekali ini hati perempuan itu pula yang bernanah.

“ antara aku dan Shidi biar lah kami yang selesaikan. Kalau pun kau yang menjadi permulaan titik hitam dalam rumah tangga aku, tak perlu lah kau jugak yang nak jadi pengakhir nya. Kami masing2 dah besar, dah boleh berfikir guna otak sendiri.”

Jeslina tersenyum sinis dalam ucapan nya. Ditahan air mata dari tumpah.

“ baik lah. Aku tahu aku orang luar , aku tak kan masuk campur lagi urusan kau dan Shidi. Tapi satu aku nak kau tahu, Shidi tak salah. Dia dah terlalu menderita sekarang rindukan kau..bagi lah dia peluang kedua..”

Sabrina bersuara lesu. Berjauh hati benar Jeslina padanya. Dapat di rasakan pandangan dendam Jeslina setiap kali mata mereka bertemu.tidak seperti 5 tahun dulu.

“heh”

Jeslina ketawa mengejek.

“ Shidi kau kata tak bersalah?? Tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi Sab. In fact, aku patut berterima kasih pada kau, menjadi alat untuk aku menguji kesetiaan dan kejujuran dia pada aku selama ni. Bagi aku, dia dah gagal. Dan aku tak nak bersuami kan seorang yang gagal. Dia dah tak layak untuk aku. Hmm, kalau kau hadap sangat nak kan jantan yang macam tu, ambik lah..bekas aku tu..”

Jeslina sendiri tidak percaya dia sanggup menuturkan kata-kata itu. Namun di sudut hati, mungkin ada benarnya kata-katanya sebentar tadi. ‘ hah, memang aku sudah tak perlukan Rashidi!’ Jeslina benar2 nekad. Baginya lelaki itu sudah tidak layak berdampingan dengan nya. Sudah tidak layak di berikan peluang kedua.

“ balik la Sabrina. lama2 aku tengok muka kau ni pun buat aku meluat je. Keluar la, aku nak sendirian”

Wajah Sabrina berubah hampa. Tidak menyangka hati sahabatnya itu benar2 keras.

“ aku masih sayangkan persahabatan kita Jes. Aku benar2 menyesal. Maafkan aku..”

Suasana sepi seketika.

“ Sab..”

Sabrina yang sudah berpaling untuk pergi tersentak. Panggilan lembut Jeslina bagaikan memberi sinar baru untuknya. Sabrina menoleh, tersenyum penuh harap.

“ aku harap lepas ni aku takkan jumpa kau lagi. Sampaikan salam aku pada Shidi. Beritahu dia untuk tunggu surat dari mahkamah dalam masa terdekat ni, aku nak bercerai..”

Sabrina benar2 kecewa. Dia tahu tiada apa lagi yang mampu merubah hati sahabatnya itu. Tanpa sepatah kata Sabrina berpaling, meninggalkan Jeslina yang menahan tangis.

15 april 2008

No comments:

Post a Comment

tAk puAs atI dengAn issue ini?? siLa Lahh berteKak..=D